• Žádné výsledky k zobrazení.
V nákupním košíku máte: 0 ks
Košík je prázdný.

Strava a menopauza

Strava a menopauza
27. 7. 2020

Hned na začátku si musíme říct, že se jedná o stav suchosti a horkosti. Proto je nutné se stravou nepřehřívat a nevysušovat. Čemu se při stravování v souvislosti s menopauzou vyhnout, a čím lze vyřazené věci nahradit, se můžete dočíst právě v tomto článku. 

Čím začít? 

Na prvním místě je v tomto smyslu bílá mouka a pečivo, je opravdu třeba snížit konzumované množství nebo ho úplně vysadit. Pečivo můžeme nahradit plackami z celých uvařených zrn, například rýže nebo jahel.

Další složkou stravy, kterou je třeba omezit je maso a živočišné tuky. Nejvíce je vhodné omezit červené maso, upřednostňují se ryby a kvalitní bílé maso. Běžně stačí jíst maso jednou týdně v kombinaci s tepelně upravenou zeleninou. V zimě a v létě lze také syrovou zeleninou nebo blanšírovanou zeleninou (blanšírovat budeme v některém příštím článku na našem blogu).

Co říkají odborníci? 

Podle odborníků je nejvíce zahřívající potravinou sůl. Doporučuje se, používat ji v malém množství a přidávat ji do jídla při tepelné úpravě. Proto je dobré solit na začátku vaření, aby se navázala na další potraviny. Nikdy nedosolujte po dovaření. Potřebujete-li po dovaření něco dosolit, používejte kvalitní sojovou omáčku, miso pastu nebo umeocet. Vyhnete se tak tomu, že se bude váš organismus zbytečně zahřívat a vysušovat.

Z obilovin je nejvíce zahřívající pohanka, proto ji používejte jenom v zimě. Pohanka je známa tím, že nám dodává rutin, který blahodárně působí na naše cévy. Protože cévy jsou v období přechodu ohrožené, je rutin důležitý, aby se organismus nezahříval, ale i přesto mu byl rutin dodán, používejte v létě rostlinky pohanky. A to tak, že zasadíte celou neloupanou pohanku a necháte vyrůst celou rostlinku, která pak obsahuje hodně rutinu, ale nezahřívá. Přidávát je můžete do salátů, polévek či omáček.

Jak potraviny upravovat a co dále zařadit pro harmonizaci hormonů?

Je dobré přemýšlet nad tím, jaké používáte potraviny, a jak je upravujeme. Při vnitřní horkosti omezujte pečení a v létě tuto tepelnou úpravu nepoužívejte, pečení i smažení nechte spíše na zimní období. Je dobré zařadit hodně tepelně upravené zeleniny (je lépe stravitelná), syrové a kvašené zeleniny. Zelenina je nejdůležitější zásadotvornou složkou stravy, chrání náš organismus před ztrátou minerálů. V období přechodu to může mít významnou roli při ochraně kostí před osteoporózou.

V tomto období je velmi důležitá harmonizace hormonů, a proto do stravy zařazujeme potraviny, které k této rovnováze přispívají. Zdrojem fytoestrogenů jsou sójové výrobky. Sója jako luštěnina není stravitelná, a proto ji ani sojové maso či mouku nejezte. Za to však pravidelně můžete baštit tempeh a tofu. Druhou složku fytoestrogenů najdeme v semínkách lnu, dýně, chia nebo slunečnice. Olejnatá semena jsou bohatá na minerály a zlepšují pružnost vaziva.

Rada na závěr 

Pozor na konzumaci zahřívacích koření jako je kari, palivá ostrá paprika a chili :)

Mohlo by se Vám líbit

100% přírodní složení
Vyrobeno v Česku
Pro všechny ženy i muže bez rozdílu